25.7.11

De ontrafeling van tricotage in het ModeMuseum te Antwerpen - van kous tot sculptuur

Ontrafelde breisels
Het modemuseum in Antwerpen (MOMU) staat bekend om haar goed gecureerde tentoonstellingen, zo ook deze keer over een technisch aspect van mode: breisels en tricot.
De expositie ONTRAFEL - TRICOT IN DE MODE focust op de veelzijdigheid van deze breisteek, welke een blijvende inspiratiebron is voor de modewereld. Het MoMu ontrafelt letterlijk en figuurlijk de technische en conceptuele benaderingen tot de kunst en het ambacht van het breien, met de nadruk op designerstukken van o.a. Elsa Schiaparelli, Jean Patou en Gabrielle Chanel (allen kenmerkend voor het toepassen van de voorheen mannelijke sporttricot naar dagelijkse vrouwenmode rond 1930), Bibi en Mary Quant (jaren 60), Vivienne Westwood, Sonia Rykiel, AF Vandervorst, Bernhard Willhelm, Missoni, Alexander mcQueen, Rodarte en vele anderen uit de hedendaagse mode.
Tricot is te herkennen aan de v'tjes in het breisel en kent hierdoor een elastische, veelzijdige eigenschap. Tricot kan heel fijn gebreid zijn - bijvoorbeeld voor kousen - of grof gebreid - bijvoorbeeld voor truien of sjaals. Nadeel: als er een steek los raakt, ontrafelt het breisel zich als een kettingreactie.


De kwaliteit van het MoMu is haar expositieruimte welke je meestal als een chronologische carrousel van tijd doorloopt. Eerst een kennismaking, de oorsprong, eindigend met hedendaagse, experimentele voorbeelden uit de mode. Zo ook deze ontrafeling van het gebruik van tricot in de mode.
Het aardige is dat je als bezoeker al kijkende en lezende in de gratis handouts stap voor stap de historie, de kenmerken, de pioniers en de verdere ontwikkeling van - in dit geval tricot - leert kennen en begrijpen. Historische voorbeelden en hedendaagse stukken liggen thematisch door elkaar heen, waardoor je ziet dat in de hedendaagse mode de tricot nog steeds op traditionele manieren wordt vervaardigd - bijvoorbeeld als lingerie, als kous of als twin-set. Tricot is tijdloos. 
De expositie eindigt toepasselijk met een 10-tal stukken van ontwerpers die letterlijk hun breisels hebben ontrafeld tot abstracte jurken en truien.

Een toch wel prominente rol lijkt te liggen bij mode icoon en actrice Tilda Swinton. Niet alleen is zij het visuele boegbeeld van ONTRAFELD, gekleed in een 3-D jurk van de Zweedse Sandra Backlund bestaande uit vier handgebreide en -gehaakte jurken; ook is van Tilda's hand een wollen twinset te zien die zij ontwierp voor het luxebreigoedbedrijf Pringle of Scotland [noot1], een iconisch Schots modelabel bekend om zijn wol en tricot historie. 

Nog te zien tot 18 augustus 2011. Een maand later zal de volgende tentoonstelling zich aandienen: Dream the World Awake - de eerste grote overzichtstentoonstelling van de Belgische ontwerper Walter van Beierdonck. 

_________________________
[noot1]: 
Na aanleiding van het 195jarige bestaan van Pringle of Scotland ontwierpen 195 ontwerpers een kledingstuk voor dit modelabel. Deze werden in galerie Serpentine in Londen geexposeerd in 2010.

Trompe l'oeil motieven op truien van o.a. Dirk van Saene (2008), Bernhard Willhelm (2002) en Sonia Rykiel (2007), geïnspireerd op Elsa Schiaparelli's gebreide trompe l'oeil studies uit ca. 1927.


'Hommage aan Ann Salens' - kleurrijke gebreide
avondjurken in zijde uit de jaren 70.
'Sculpturaal breigoed' - vormexperimenten met
architecturale en sculpturale vormen.
links: gebreide juk van Bruno Pieters
rechts: de Tilda Swinton jurk van Sandra Backlund




Geen opmerkingen:

Een reactie posten